05:06

Exploitasi wanita

Agak mengelirukan tajuk kali ini. Exploitasi wanita. Errmmm..pasti ramai yang kehairanan. Apa yang ingin disampaikan disini adalah penggunaan wanita-wanita seksi sebagai pengiklan atau penarik di dalam sesuatu perniagaan atau pengiklanan. Jika dilihat sekarang memang ramai pengusaha-pengusaha atau peniaga-peniaga suka menggunakan wanita sebagai bahan utama untuk menarik pelanggan bagi memajukan perniagaan mereka.


Sebagai contoh, saya ada terbaca sebuah artikel mengenai penggunaan wanita berpakaian seksi sebagai penarik pelanggan oleh salah sebuah pengusaha kedai cuci kereta di Kuala Lumpur. Perkara ini telah menjadi trend bagi pengusaha-pengusaha tersebut di sekitar ibu kota dan ia mengundang kepada perkara-perkara yang tidak sihat kepada masyarakat. Namun begitu, tiada sebarang tindakan yang diambil oleh pihak-pihak tertentu untuk membendung gejala kurang sihat ini. 




Atau pihak-pihak tersebut juga memang telah 'disuap' oleh pengusaha-pengusaha tersebut. Atau mereka juga memang berkongsi 'saham' dengan tokey-tokey kedai itu. 


Ramai wanita yang tidak sedar tentang perkara ini. Atau sememangnya mereka memang gemar terus diekploitasi. Jika perkara-perkara ini dipandang rendah oleh wanita, maka, mereka akan terus menjadi mangsa ekploitasi, sedangkan mereka sebenarnya perlu mempertahankan sifat-sifat dan maruah mereka sebagai wanita. Sikap manusia yang kurang perihatin inilah yang menjadikan ekploitasi wanita ini akan terus berleluasa dan berpanjangan.

Comments (0)

Post a Comment

Repost.Us